Taal:

Hoog contrast:

Alle werken van Expozaal 2: Ontwerpen

Mozes en de koperen slang, ca. 1554

Michiel Coxcie ( ca. 1497/1501-1585 )

Techniek: Pen in bruine inkt, gewassen inkt, opgelicht met witte gouache, over zwart krijt
Eigenaar: Museum Plantin-Moretus
Objectnummer: PK.OT.02755

Voor het eerst te zien in Museum Plantin-Moretus

De tekening en het schilderij zijn niet helemaal hetzelfde. De schilder heeft de bergen nog van plaats veranderd. Zo valt Mozes meer op.

Ook de neergevallen man met de slang rond zijn arm is aangepast. Op het schilderij hangt zijn linkerarm levenloos over zijn hoofd, en niet erachter zoals op de tekening. Dat oogt dramatischer. Coxcie en zijn atelier hebben de tekening waarschijnlijk gebruikt als een modello om het geschilderde drieluik voor te bereiden. Maar het kan ook voor goedkeuring aan de opdrachtgever zijn getoond.

Het Museum Plantin-Moretus heeft dit werk in 2022 aangekocht, en kan het nu voor de eerste keer tonen.

Tip: het schilderij is vandaag nog te zien in het Maagdenhuis Museum in Antwerpen.

Lees de volledige beschrijving

Michiel Coxcie (en atelier?), Mozes en de koperen slang, 1554, Maagdenhuis Museum Antwerpen