Alle werken van Expozaal 1: Studies

Gemma Tiberiana – Camee van Tiberius, ca. 1622

Peter Paul Rubens ( 1577-1640 )

Techniek: Pen en penseel in bruine en grijze inkt, gewassen inkt, opgelicht met witte gouache, over zwart krijt

Ook de originele steen bestaat nog. Net zoals de tekening én de prent die gemaakt is naar de tekening. Drie op een rij dus.

In 1620 ontdekt de antiquair Nicolas de Peiresc de camee in een Parijse kapel. De in reliëf uitgesneden edelsteen stelt de vergoddelijking voor van de Romeinse keizer Germanicus. Die zou zijn oom Tiberius opvolgen, maar is te vroeg overleden. Rubens heeft de edelsteen zelf gezien in Parijs. Hij is ook een verzamelaar van deze stenen. Samen met de Peiresc wil hij een boek maken over cameeën, maar het is nooit uitgegeven.

Tip: De originele steen wordt bewaard in Parijs. Een prent naar de tekening bevindt zich in het Museum Plantin-Moretus.

Romeins, Gemma Tiberiana, 1ste eeuw na Christus, Parijs, Bibliothèque nationale de France

Nicolaes Ryckemans (toegeschreven aan), naar Peter Paul Rubens, Gemma Tiberiana, ca. 1623, Antwerp, Museum Plantin-Moretus