Alle werken van Expozaal 3: Ontwerpen

Drukkersmerk van de Plantijnse drukkerij, 1628-30

Peter Paul Rubens ( 1577-1640 )

Techniek: Pen in galnoteninkt, gewassen inkt, over zwart krijt
Eigenaar: Museum Plantin-Moretus
Objectnummer: MPM.TEK.391

Rubens ontwerpt een nieuw logo voor de uitgeverij van Plantijn en zijn opvolgers, de Moretussen. Hij beeldt een passer af. Die verwijst naar de naam van de uitgeverij: de Gulden Passer.

De held Hercules links staat symbool voor Arbeid. Hij is het bewegende been van de passer. Rechts is het ‘vaste been’ afgebeeld, Constantia, de Standvastigheid. Samen vormen ze het motto van de uitgeverij ‘Labore et Constantia’. Dat betekent ‘door werk en standvastigheid’. De ster bovenaan komt ook voor in het wapenschild van de familie Moretus. Uit de afrekeningen weten we dat deze tekening wellicht een ontwerp voor een zilveren plaat is. Dit ontwerp wordt de beeldbepalende huisstijl van de uitgeverij. In verschillende boeken staat het afgebeeld als drukkersmerk. Ook de gevelsteen boven de ingang van het museum is geïnspireerd op dit ontwerp. Het illustreert hoe ontwerpen gebruikt worden voor meerdere toepassingen.

Cornelis Galle naar Peter Paul Rubens, Drukkersmerk van de Officina Plantiniana, in: Justus Lipsius, Opera Omnia, 1637, Balthasar Moretus I, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, inv. R 60.2 II

Artus Quellinus I, Drukkersmerk van de Officina Plantiniana, 1639, Museum Plantin-Moretus, inv. MPM.V.III.03.001