Alle werken van Expozaal 3: Ontwerpen

Deugd en Eer (Virtus en Honos), ca. 1622

Peter Paul Rubens ( 1577-1640 )

Techniek: Pen in bruine inkt, gewassen inkt, over rood krijt
Eigenaar: Museum Plantin-Moretus
Objectnummer: MPM.TEK.152

Rubens kan alles. Hij ontwerpt ook drie beelden voor zijn vriend Balthasar Moretus I: Honos (Eer), Virtus (Deugd) en Doctrina (Onderwijs). Ze staan nog steeds in het museum in de oude drukkerij.

Op de schets zijn enkel Honos en Virtus afgebeeld. Rechtsboven naast het hoofd van Virtus kopieert Rubens in rood krijt de contouren van een helm uit een ander werk. Hij herwerkt deze helm tot een nieuwe versie, die hij met pen en inkt overtrekt. Onder de penlijnen zie je nog de krijtlijnen van de eerste helm.

Beeldhouwers bedenken in die tijd vaak zelf hun sculpturen. Maar het is typisch voor de alleskunner Rubens dat hij ook beelden ontwerpt. In de tentoonstelling is enkel het houten beeld van Honos te zien. Waarschijnlijk heeft de beeldhouwer Hans Van Mildert het vervaardigd. Van Mildert kende Rubens, hij heeft ook meegewerkt aan de uitvoering van zijn stadspaleis aan de Wapper.

De drie beelden staan vandaag nog steeds op een schouw in de oude Plantijnse drukkerij. Tot voor kort werd gedacht dat ze mogelijk van latere datum waren. Recent dendrochronologisch onderzoek naar de jaarringen van het hout heeft uitgewezen dat ze wel degelijk uit de tijd van Rubens zijn!