De Spaanse leeuw verslaat de Portugese draak, ca. 1638

Erasmus Quellinus II ( 1607-1678 )

Techniek: Pen en penseel in bruine inkt, gewassen inkt, witte gouache, over zwart krijt, ingesneden
Objectnummer: MPM.TEK.270

De leeuw met de kroon en het zwaard is Spanje. Hij verplettert de draak, de vijand Portugal. Kijk ook naar de achterkant. De schrijver en de uitgever zoeken samen een goede vermelding voor de schrijver.

Een titelpagina ontwerpen is teamwerk. De tekenaar moet rekening houden met de wensen van de auteur en uitgever. In de wereldbol onder de vechtende dieren is ruimte gelaten voor de titel van het boek en de naam van de schrijver. In de kader onderaan komt het adres van de uitgever Balthasar Moretus I, de kleinzoon van Christoffel Plantijn.

Tip: het boek met de definitieve titelpagina bevindt zich in het Museum Plantin-Moretus.

Jacob Neefs naar Erasmus Quellinus II, Titelpagina, in: Joannes Caramuel Lobkowitz, Philippus Prudens Caroli V, 1639, Balthasar Moretus I, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, inv. K 125