De laatste communie van Franciscus van Assisi, ca. 1619

Peter Paul Rubens ( 1577-1640 )

Techniek: Pen in bruine inkt

Rubens bereidt een groot schilderij goed voor. Zijn eerste idee krabbelt hij op papier. Deze vroege schetsen heten crabbelingen.

Hier zie je een zeldzaam exemplaar van Rubens’ hand. Om snel te kunnen werken maken kunstenaars hun crabbelingen meestal in pen en inkt. Vaak begrijpt alleen de kunstenaar zelf wat hij heeft getekend. Vandaar dat ze meestal niet bewaard zijn. Dit ontwerp maakt Rubens voor een schilderij in de nu verdwenen Antwerpse minderbroederskerk. Hij zet de figuren op hun plaats en brengt de nodige dynamiek in de scène. Enkele medebroeders ondersteunen de stervende Franciscus. Voor de twee figuren rechts zoekt Rubens nog een houding. Op het uiteindelijke schilderij is er één weggevallen.

Tip: het schilderij is vandaag te zien in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen.

Peter Paul Rubens, de Laatste communie van Franciscus van Assisi, 1619, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, inv. 305