Taal:

Hoog contrast:

Alle werken van Expozaal 4: Zelfstandige tekeningen

79

De koning drinkt (In een vry gelach ist goet gast syn), ca. 1640, mogelijk herwerkt ca. 1645

Jacob Jordaens ( 1593-1678 )

Techniek: Pen en penseel in bruine inkt en waterverf, over zwart en rood krijt
Eigenaar: Collectie KMSKA - Vlaamse Gemeenschap
Objectnummer: 843

Kijk eens links. Zie je het kindje met de blote billen? Daar zat eerst een meisje te drinken. Maar Jordaens heeft zich bedacht. Hij kleeft een stukje papier over het meisje. Daarop tekent hij het kindje.

Ook onderaan kleeft hij een extra stuk papier. Jordaens breidde de tekening uit. De hond staat nu volledig in beeld. Niet alleen zijn hoofd. Het knip- en plakwerk is typisch Jordaens. Jordaens gebruikt kleurrijke gouache en waterverf in zijn ontwerptekeningen. Dat was toen eerder uitzonderlijk. Alle tekentechnieken komen in dit werk aan bod. Jordaens schetst zijn eerste idee in zwart en rood krijt. Met pen, penseel en bruine inkt verfijnt hij de tekening en kleurt ze in met waterverf en gouache. De koning drinkt is een populaire afbeelding. Met dit modello heeft Jordaens meerdere schilderijen gemaakt. Het is ook als prent uitgewerkt. Maar de tekening is zo gedetailleerd afgewerkt, dat het ook als een zelfstandig kunstwerk wordt beschouwd.

Tip: een schilderij is vandaag nog te zien in een museum in Sint-Petersburg. Een prent naar deze tekening bevindt zich in het Museum Plantin-Moretus.

Lees de volledige beschrijving

Jacob Jordaens, De koning drinkt, c. 1638, St Petersburg, State Hermitage Museum, inv. ГЭ-3760

Paulus Pontius naar Jacob Jordaens, De koning drinkt, 1630–40, Museum Plantin-Moretus, inv. PK.OP.20066