De Heilige Paulus leidt de verbranding van de heidense boeken in Efese, ca. 1530

Pieter Coecke van Aelst ( 1502-1550 )

Techniek: Pen in bruine inkt, gewassen inkt, opgelicht met witte gouache
Eigenaar: Universiteitsbibliotheek Gent, Bijzondere Collecties
Objectnummer: BIB.TEK.003504

Kunstenaar Pieter Coecke van Aelst is de leermeester en schoonvader van Pieter Bruegel. Naast tekenen en schilderen legt hij zich ook toe op ontwerpen voor wandtapijten.

De kunstenaar heeft enkele gezichten nog verbeterd. Hij gebruikt hiervoor een fijne pen en donkere bruine inkt. Dat is goed te zien op de gezichten rechts vooraan. Mogelijk doet hij dit op vraag van de opdrachtgever. Die heeft nog enkele opmerkingen bij het ontwerp.
Het ontwerp staat in spiegelbeeld ten opzichte van het uitgevoerde wandtapijt. Dat komt door het weefproces. De wevers werken langs de achterkant van het te weven tapijt.

Tip: het afgewerkte tapijt is vandaag nog te zien in een museum in Boston, VS.

Mogelijk Willem de Pannemaker naar Pieter Coecke van Aelst, Sint Paulus leidt de verbranding van de heidense boeken in Efese, wellicht voor 1546, Museum voor Schone Kunsten Boston, inv. 65.596