Taal:

Hoog contrast:

Alle werken van Expozaal 2: Ontwerpen

De bustes van de Muze en Athena verstrengeld in een Musathena, ca. 1633

Peter Paul Rubens ( 1577-1640 )

Techniek: Pen in bruine inkt, gewassen inkt, over zwart krijt, ingesneden
Eigenaar: Museum Plantin-Moretus
Objectnummer: MPM.TEK.389

Rubens ontwerpt titelpagina’s voor zijn vriend Balthasar Moretus I, de kleinzoon van Christoffel Plantijn. Hij legt uit wat hij heeft getekend.

Dit ontwerp is een prachtig voorbeeld van hoe ontwerper en opdrachtgever via tekeningen met elkaar communiceren. In de zestiende eeuw bevatten titelpagina’s vaak ingewikkelde verwijzingen naar de inhoud van het boek. Rubens stelt hier een dubbel beeld voor, waarin de Muze en de godin Athena samensmelten. Bovenaan legt Rubens aan Balthasar uit wat hij precies heeft getekend. De Muze staat voor de Dichtkunst. Athena voor Deugd. Rubens verwijst naar andere voorbeelden om dit ontwerp te verantwoorden. Rond de afbeelding geeft Rubens met kaderlijnen heel precies de afmetingen van de titelpagina aan.

Lees de volledige beschrijving