Alle werken van Expozaal 1: Studies

Cronus castreert zijn vader Uranus, ca. 1620 of begin 1630

Anoniem naar Polidoro Da Caravaggio, bewerkt door Peter Paul Rubens ( 1577-1640 )

Techniek: Pen in bruine inkt, gewassen inkt, zwart krijt, bewerkt in penseel, bruine inkt en gouache

Voor het eerst te zien in Museum Plantin-Moretus

Rubens verbetert de tekening van een onbekende kunstenaar. Hij is bijna de enige kunstenaar die dit doet. Hij gebruikt hiervoor inkt en dekkende waterverf (gouache).

Rubens brengt het idee van imiteren en overtreffen op een hoger niveau. Bestaande werken natekenen gaat voor hem niet ver genoeg. Hij verzamelt tekeningen van andere kunstenaars, en verbetert ze. Dat doet hij ook in deze anonieme kopie van een fresco van de Italiaanse kunstenaar Polidoro Da Caravaggio op de gevel van het Palazzo Milesi in Rome.
De fresco vertelt de Griekse mythe over Cronus, de Tijd en zijn vader Uranus, de Hemel. De machtslustige Uranus heeft al zijn zonen naar de diepte van de aarde verbannen. We zien hoe Cronus met een sikkel zijn vader Uranus castreert. Dat doet hij in opdracht van zijn moeder Gaia, de Aarde. Zij kijkt achteraan toe hoe haar zoon wraak neemt.

Het Museum Plantin-Moretus heeft dit werk in 2022 aangekocht, en kan het nu voor de eerste keer tonen.