Taal:

NL EN

Lettergrootte:

A A A

Hoog contrast:

Alle werken van Expozaal 1: Studies

4

Christus en de overspelige vrouw, 1622-23

Anthony van Dyck ( 1599-1641 )

Techniek: Pen in bruine inkt
Eigenaar: Museum Plantin-Moretus
Objectnummer: PK.OT.00120

Anthony van Dyck kopieert een schilderij van Titiaan. Zijn figuren maken meer bewegingen met hun handen.


Tijdens zijn reis naar Italië ziet de jonge kunstenaar van Dyck in Venetië het schilderij van Titiaan, een van de belangrijkste schilders uit de renaissance. Met pen en inkt tekent van Dyck de compositie na in een paar vlugge pennentrekken. In zijn typische dynamische stijl maakt hij een vrije interpretatie van het werk. Hierbij creëert hij een grotere interactie tussen de figuren via handgebaren. Van Dyck signeert zijn tekening, voor hem is het niet zomaar een kopie.

Tip: Het schilderij van Titiaan is vandaag nog te zien in Wenen.

Lees de volledige beschrijving

Titiaan, Christus en de overspelige vrouw, ca. 1520, Wenen, Kunsthistorisches Museum