Alle werken van Expozaal 1: Studies

Barok altaar in een kerk in Rome, 1674-75

Pieter Verbruggen II ( 1648-1691 )

Techniek: Pen in bruine inkt, over grafiet, in een schetsoek in originele perkamenten band
Eigenaar: Collectie Museum Plantin-Moretus - Vlaamse Gemeenschap
Objectnummer: PK.OSB.0287

Voor het eerst te zien in Museum Plantin-Moretus

Veel kunstenaars maken een reis naar Rome. Ze bestuderen de beelden en gebouwen van de oude Romeinen. Ook de kunst uit hun eigen tijd tekenen ze na.

Drie uitzonderlijke schetsboekjes geven ons een inkijk in wat de Antwerpse beeldhouwer Pieter Verbruggen de moeite waard vindt in Italië. Hij heeft vooral oog voor de barok architectuur en sculptuur van beroemde kunstenaars. De schetsboekjes tonen zijn indrukken: stukjes en beetjes van zuilen, ornamenten, nissen en raamversieringen. Via deze boekjes brengt hij de Romeinse barok naar de Zuidelijke Nederlanden.
Dergelijke schetsboeken zijn zelden intact bewaard. Daarom zijn deze van Pieter Verbruggen wel heel bijzonder. Het schetsboek toont een studie van een altaar van Bernini. Een tiental jaren later maakt zijn broer, Hendrik Frans Verbruggen, een sterk vergelijkbaar altaar.

Tip: het hoogaltaar van Bernini is nog steeds te bewonderen in Rome. Het zijaltaar van Hendrik Frans Verbrugghen bevindt zich in Duffel in de Onze-Lieve-Vrouw Van Goede Wil.

Gian Lorenzo Bernini, Hoogaltaar van de Collegiata di S. Tomaso da Villanova, 1658-61, Castel Gandolfo, Rome

Hendrik Frans Verbrugghen, Zijaltaar van de heilige Norbert, 1685, Onze-Lieve-Vrouw Van Goede Wil, Duffel