Alle werken van Expozaal 4: Zelfstandige tekeningen

De eerste Engelsen, zoals ze naar de oorlog gingen in de tijd van Julius Caesar, 1565-84

Lucas d'Heere ( 1534-1584 )

Techniek: Penseel in bruine inkt, gewassen inkt, waterverf en gouache, over zwart krijt
Eigenaar: Universiteitsbibliotheek Gent
Objectnummer: BHSL.HS.2466, fol. 60r

Het werk heet ‘Theater van alle volkeren en naties op aarde’. Het toont tekeningen met kleding van vroeger en kleding uit verschillende delen van de wereld.

Het kostuumboek heeft twee levens geleid. Het handschrift is vermoedelijk ontstaan in de context van een opdracht voor een geschilderde galerij. De Engelse graaf Lincoln wil in de lange galerij van zijn huis schilderingen van kostuums laten aanbrengen. Lucas d’Heere maakt in totaal 98 tekeningen met historische en eigentijdse kleding. Hij draagt het werk op aan de Engelse koningin Elizabeth I

Na een ballingschap van tien jaar keert d’Heere van Engeland terug naar de Lage Landen. Daar begint het manuscript aan een tweede leven. Lucas d’Heere schrapt de verwijzing naar de Engelse kroon en wijdt het boek aan zijn nieuwe katholieke beschermheer.

Het heeft een nieuwe functie als zelfstandig werk gekregen. In het werk zijn ook nog latere aanpassingen te zien. Die suggereren dat d’Heere is blijven werken aan het manuscript.