Cadmus, de koning van Thebe, en zijn vrouw Hermione, 1593-94

Maerten de Vos ( 1532-1603 )

Techniek: Pen in bruine inkt, gewassen inkt, over zwart krijt

Koning Cadmus en zijn vrouw Hermione veranderen in slangen. Ze delen hun verdriet. Hun vijf kinderen zijn gestorven. Bovenaan staat in het Latijn: ‘Iedereen kent goede en kwade dagen.’

Kunstenaars schilderen niet alleen blijvende kunstwerken. Ze maken ook gelegenheidswerken, bijvoorbeeld voor het eerste bezoek van een machtshebber aan de stad. Maerten de Vos ontwerpt decoraties voor de Blijde Intrede van aartshertog Ernest van Oostenrijk in 1594. Het museum bewaart hiervan maar liefst 72 ontwerptekeningen. De decoraties brengen hulde aan Antwerpen. De kroon met Antwerpse handjes op het hoofd van Hermione verwijst naar de voorbije moeilijke tijden in de stad. Antwerpen heeft de beeldenstorm doorstaan, de Spaanse Furie en uiteindelijk de inname door de Spanjaarden in 1585. Maerten de Vos haalt zijn inspiratie uit de verhalen over gedaanteveranderingen, de ‘Metamorfosen’ van de Latijnse dichter Ovidius.