Alle werken van Expozaal 2: Ontwerpen

De bosgod Pan troost Psyche, 1640

Jacob Jordaens ( 1593-1678 )

Techniek: Penseel in bruine inkt, gewassen inkt, waterverf, gouache, over zwart en rood krijt
Eigenaar: Museum Plantin-Moretus
Objectnummer: PK.OT.00163

Voor het eerst te zien in Museum Plantin-Moretus

De Engelse koning bestelt schilderijen bij Jacob Jordaens. Maar is hij goed genoeg voor de opdracht? Jordaens overtuigt iedereen met zijn ontwerp vol kleur.

Tekeningen spelen een belangrijke rol in de communicatie tussen opdrachtgever en kunstenaar. Ze maken duidelijk hoe het kunstwerk er moet uitzien. De Engelse koning Karel I wil de prijs zo laag mogelijk te houden en benadert Jordaens via een tussenpersoon. Jordaens sleept met dit modello de grote bestelling van tweeëntwintig schilderijen in de wacht. De reeks vertelt het verhaal van de geliefden Cupido en Psyche. In deze scène probeert de bosgod Pan Psyche op te vrolijken. Cupido heeft haar net in de steek gelaten. In een brief laat de opdrachtgever nog weten dat de kunstenaar niet mag vergeten om de vrouwelijke personages zo bevallig mogelijk te schilderen.