Alle werken van Expozaal 1: Studies

Aardappelplant, voor 26 januari 1588

Anoniem ( - )

Techniek: Penseel in bruine inkt, waterverf, witte gouache, over zwart krijt
Objectnummer: MPM.TEK.516

Reizigers brengen nieuwe planten mee uit Amerika. Europa leert de aardappel kennen. De plant op de afbeelding lijkt net echt.

De veelkleurige waterverf geeft een realistisch beeld van de aardappelplant voor wie hem nog nooit heeft gezien. Plantenkenner Carolus Clusius wil correcte afbeeldingen van planten in zijn botanische werken. Hij leent de tekening uit aan de Plantijnse uitgeverij voor een illustratie in zijn boek over ongewone planten, ‘Rariorum Plantarium Historia’. Hij wil ze wel terugkrijgen nadien, schrijft hij op de achterkant. Maar dat is er nooit van gekomen. De tekening zit nog altijd in de Plantijnse archieven.

Tip: het museum bewaart meerdere boeken met een afbeelding van de aardappelplant, gebaseerd op deze tekening.

Baptist van Breen (?), De aardappelplant, in: Carolus Clusius, Rariorum plantarum historia, 1601, Jan Moretus I, Antwerpen, Museum Plantin-Moretus, inv. B 954